Yönerge

KÜTAHYA DUMLUPINAR ÜNİVERSİTESİ
MÜZELER KOORDİNATÖRLÜĞÜ YÖNERGESİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar ve Faaliyet Alanları
Amaç
MADDE 1– (1) Bu Yönergenin amacı, Kütahya Dumlupınar Üniversitesi Müzeler
Koordinatörlüğü’nün çalışma esaslarını belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2– (1) Bu Yönerge, Kütahya Dumlupınar Üniversitesi Rektörlüğüne bağlı
Kütahya Dumlupınar Üniversitesi Müzeler Koordinatörlüğü’nün yönetimi, Kütahya
Dumlupınar Üniversitesi Müzeler Koordinatörlüğü’ne bağlı olan Özel Dumlupınar
Üniversitesi Müzesi ve Özel Ahmet Yakupoğlu Müzesi’nin ve daha sonra Kütahya
Dumlupınar Üniversitesi Müzeler Koordinatörlüğü’ne bağlı olarak kurulabilecek olan
müzelerin işletilmesi ve faaliyetleri ile ilgili tüm esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönerge, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 13. ve 14.
maddesi ile Özel Müzeler ve Denetimleri Hakkındaki Yönetmelik hükümlerine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönergede geçen;
a) Danışma Kurulu: Kütahya Dumlupınar Üniversitesi Müzeler Koordinatörlüğü
Danışma Kurulu’nu,
b) Eser Bağış Komisyonu: Özel Ahmet Yakupoğlu Müzesi’nin envanterine kayıtlı
eserlere yenilerinin bağış yoluyla eklenmesi gündeme geldiğinde veya Kütahya Dumlupınar
Üniversitesi Müzeler Koordinatörlüğü’nün bünyesinde kurulacak müzelere envanterlik eser
koleksiyonu oluşturulması aşamasında, koleksiyona kazandırılacak eserleri değerlendirmek
üzere, alanında uzman kişilerden oluşacak komisyonu,
c) Koordinatör: Kütahya Dumlupınar Üniversitesi Müzeler Koordinatörünü,
ç) Koordinatör Yardımcısı: Kütahya Dumlupınar Üniversitesi Müzeler Koordinatör
Yardımcısını,
d) Koordinatörlük: Kütahya Dumlupınar Üniversitesi Müzeler Koordinatörlüğünü,
e) Müze Uzmanı: “Özel Müzeler ve Denetimleri Hakkında Yönetmelik” esasına göre
kurulan müzenin alanı ile ilgili konularda uzman Müze görevlisini,
f) Rektör: Kütahya Dumlupınar Üniversitesi Rektörünü,
g) Rektör Yardımcısı: Müzelerden sorumlu Kütahya Dumlupınar Üniversitesi Rektör
Yardımcısını,
ğ) Senato: Kütahya Dumlupınar Üniversitesi Senatosunu,
h) Üniversite: Kütahya Dumlupınar Üniversitesini,
ı) Yönetim Kurulu: Kütahya Dumlupınar Üniversitesi Müzeler Koordinatörlüğü
Yönetim Kurulunu,
ifade eder.
Faaliyet alanları
MADDE 5 – (1) Üniversiteye bağlı müzelerde envantere kayıtlı olan ve Kütahya Müze
Müdürlüğü’nden ödünç alınan arkeolojik ve etnografik eserleri korumaktır. Tüm bu eserleri
modern müzecilik anlayışıyla işlevsel hale getirmek ve gelecek kuşaklara aktarılmasını,
tanıtılmasını sağlamaktır. Koordinatörlüğün başlıca faaliyet alanları aşağıda belirtilmiştir:
a) Üniversitemizde, şehrimizde ve ülkemizde kültürel miras ve sanatsal faaliyetler
alanında farkındalığı arttırarak müzelerin koleksiyonundaki eserleri yaşayan müze bilinciyle
sergilemek,
b) Müze koleksiyonlarında yer alan eserleri modern müzecilik ve müze eğitimi
koşulları altında ve bir düzen içinde sergilemek,
c) Koleksiyonda bulunan eserleri bilimsel ölçütler doğrultusunda sağlıklı bir biçimde
korumak ve onarımlarını Kültür ve Turizm Bakanlığı’ndan uzman personel talep ederek
sağlamak,
ç) Ulusal ve uluslararası aynı amaçlı kurumlarla işbirliği yapmak ve bu doğrultuda
gerçekleştirilecek faaliyetler kapsamında müzelerin koleksiyonlarına ait eserleri müze dışında,
yurt içi ve yurt dışında Kültür ve Turizm Bakanlığı’ndan izin alarak sergilemek,
d) Kültür ve sanat bilincini her yaş grubunda yaygınlaştıracak, estetik algıyı
zenginleştirecek ve sanat yeteneklerini teşvik edecek türden bilimsel, sanatsal, kültürel ve
eğitim amaçlı faaliyetlerde bulunmak,
e) Müze koleksiyonları dışında, müracaat olması halinde yönetim kurulu tarafından
değerlendirilen ve sergilenmeye layık görülen kişisel veya karma sergi eserlerini geçici sergi
salonunda, Üniversite ile sergi açacak sanatçılar arasında imzalanacak sözleşmeye bağlı
kalarak sergilemek,
f) Kültür ve Turizm Bakanlığı Teftiş Kurulu Başkanlığı tarafından düzenlenen “Özel
Müzeler ve Denetimleri Hakkında Yönetmelik”e bağlı kalarak faaliyetlerini yürütmek.
İKİNCİ BÖLÜM
Organlar, Yetkileri ve Görevleri
Organlar
MADDE 6 – (1) Koordinatörlüğün organları şunlardır:
a) Yönetim Kurulu
b) Danışma Kurulu
c) Koordinatör
ç) Koordinatör Yardımcısı
d) Müze Uzmanı
e) Eser Bağış Komisyonu
Yönetim Kurulu
MADDE 7 – (1) Yönetim Kurulu beş (5) kişiden oluşur. Rektör Yardımcısı ve
Koordinatör Yönetim Kurulu’nun daimî üyesidir. Diğer üyeler Rektör Yardımcısı’nın teklifi
ile Rektör tarafından üç (3) yıllığına seçilir. Üç yıllık görev süresi biten Yönetim Kurulu
üyeleri yeniden seçilebilir. Rektör Yardımcısı Yönetim Kurulu’nun başkanıdır. Yönetim
Kurulu, Yönetim Kurulu Başkanının çağrısı üzerine toplanır. Yönetim Kurulu kararları oy
çokluğu ile alınır. Oyların eşit olması halinde Yönetim Kurulu başkanının oyu belirleyici olur.
Üst üste iki defa izinsiz veya mazeretsiz olarak Yönetim Kurulu toplantısına katılmayan
üyenin üyeliği Yönetim Kurulunun oy çokluğu kararı ile sonlandırılır. Yönetim Kurulu
gerekli gördüğü durumlarda farklı çalışma grupları kurar ve bunların görevlerini düzenler.
Yönetim Kurulu’nun görev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 8 – (1) Yönetim Kurulu’nun görev, yetki ve sorumlulukları şunlardır:
a) Müzelerin ilgili çalışma yılındaki faaliyetleri ve gelecekteki çalışmaları hakkında
projeler önermek, ilke kararları almak,
b) Müzeler bünyesinde yapılacak çalışma ve projelerde bilim kurulu görevini
yürütmek,
c) Büyük sanatsal organizasyonlar ve kurumlar tarafından planlanan sergilere eser
verilmesi amacıyla koleksiyondaki eserlerin Müzeler dışına çıkarılmasına karar vermek,
ç) Müzelerin düzenleyeceği geçici ve kalıcı sergilerin kabulü ile Müzeler bünyesinde
düzenlenecek kültürel etkinliklerin programlarını belirlemek,
d) Aynı amaçla çalışan ulusal ve uluslararası kurumlarla iş birliğini yürütmek,
e) Müzelerin personel ihtiyacı, açılış/kapanış saatleri, ziyaretçi ve işletilmesi dâhil
olmak üzere çalışma kurallarını ve bu konulardaki ileriye dönük planlamayı yaparak
Üniversite Yönetim Kuruluna sunmak,
f) Üniversite bünyesinde, yeni kurulması düşünülen müzelerle ilgili müracaatları
değerlendirmek, uygun görülürse Üniversite Yönetim Kurulu’na sunmak.
Danışma Kurulu
MADDE 9- (1) Danışma Kurulu, gerekli durumlarda toplanmak üzere, Rektör
Yardımcısının önereceği isimler arasından Rektör tarafından üniversitenin ilgili alanlarında
görevli öğretim elemanları ve/veya Müzelerin ilgili alanlarına yönelik önemli çalışmalar
yapmış üniversite dışından gönüllü uzmanlardan olmak üzere yedi (7) kişiden oluşur.
Danışma Kurulu’nun görevleri
MADDE 10- (1) Müzelerin faaliyetlerine yönelik etkinliklerin kapsamı, sergileme
teknikleri, müzelerin koleksiyonuna kazandırılacak eserlerin belirlenmesi, ulusal ve
uluslararası iş birliği konularında tavsiye niteliğinde görüş ve önerilerde bulunur.
Koordinatör
MADDE 11- (1) Koordinatör, Üniversite personeli veya kurumlar arası geçiş/nakil
yoluyla farklı kurumlardan gelerek Üniversitede görev yapan personel arasından Rektör
Yardımcısının önerisi üzerine Rektör tarafından atanır. Görev süresi üç (3) yıldır. Görev
süresi biten Koordinatör yeniden atanabilir. Koordinatör, kendisine çalışmalarında yardımcı
olmak üzere Üniversite personeli arasından en fazla iki koordinatör yardımcı belirlenmesi için
Rektör’e öneride bulunabilir. Koordinatörün görevi sona erdiğinde Koordinatör
Yardımcılarının görevi de sonra ermiş sayılır. Koordinatör gerekli gördüğü durumlarda
Koordinatör Yardımcılarını değiştirebilir. Müzelerin amaçları doğrultusundaki çalışmaların
gerektiği şekilde yürütülmesinden, müzelerin bütün etkinliklerinin gözetim ve denetiminin
yapılmasından ve gerekli önlemlerin alınmasından Rektöre karşı birinci derecede sorumludur.
Koordinatörün görev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 12 – (1) Koordinatör,
a) Müzelerde mevzuata göre, planlı bir çalışma ve iş bölümü yapar; personelin
eğitilmesini ve hizmet içinde yetişmesini sağlar. Çalışmalarını uzman personelin yardımı ile
yürütür ve işin sağlıklı yapılması için takip ve kontrol eder.
b) 6’ncı maddede belirtilen müzecilik faaliyetlerini, birim içi ve dışı imkânlardan
azami derecede yararlanarak gerçekleştirir.
c) Her yıl Aralık ayının sonuna kadar bir sonraki yılın çalışma programını ve müze
bütçesini hazırlar ve Yönetim Kuruluna sunar.
ç) Taşınır kültür varlıklarının korunmasından birinci derece sorumludur.
d) Yıllık istatistiki bilgilerinin sağlıklı bir şekilde tespitini ve h e r y ı l ı n Ocak ayı
içinde Yönetim Kuruluna gönderilmesini sağlar.
e) Bölüm sorumluları ile birlikte salonları, depoları ve bağlı birimleri inceler ve
kontrol eder, görülen noksanlıkların giderilmesini sağlar.
f) Personelin göreve devamını, çalışmalarının verimli olmasını, iş birliğini ve
disiplinini sağlar.
g) Geçici olarak görev yerinde bulunamadığı zamanlarda görevini yardımcısının,
yardımcısı bulunmayan müzelerde ise bu görevin bir uzman personel tarafından vekâleten
yürütülmesi için teklifte bulunur.
ğ) Hırsızlığa, yangına, sabotajlara ve diğer olumsuz durumlara karşı gerekli
önlemleri alır ve aldırılmasını sağlar.
h) Üniversite Rektörlüğü tarafından verilecek diğer görevleri yapar.
ı) 22.01.1984 tarih ve 18289 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan, “Özel Müzeler
ve Denetimleri Hakkındaki Yönetmelik” hükümleri gereğince T.C. Kültür ve Turizm
Bakanlığı tarafından gerekli görülen incelemeler için gereken tüm önlemleri almak ve T.C.
Kültür ve Turizm Bakanlığı ile olan sair resmi ilişkileri yürütür.
i) Koleksiyonda yer alan eserlerin ve korunma altına alınan sanatçılara ait belge, kitap,
eşya ve tüketim malzemelerinin zamanında kayıtları, depolanmaları, gereği gibi korunmaları
ve kullanılmaları için gerekli tedbirleri alır.
j) Yıllık çalışma raporlarını ve programlarını hazırlayarak Yönetim Kuruluna sunar.
k) Müzelerin mali yıl bütçesini hazırlamak, mali konular ile ilgili görüş bildirmek ve
öncelikleri belirleyerek Üniversite Rektörlüğüne sunmak,
Koordinatör Yardımcısı
MADDE 13- (1) Koordinatör Yardımcısı, Koordinatörlük bünyesindeki müzelerin
amaçları doğrultusunda işleyişinde, müze personelinin görev dağılımında Koordinatöre
yardımcı olur. Koordinatör Yardımcısı, Üniversite personeli arasından Rektör Yardımcısı’nın
önerisi üzerine Rektör tarafından atanır.
Koordinatör Yardımcısının görev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 14 – (1) Koordinatör Yardımcısı,
a) Koordinatöre bütün görevlerinde yardımcı olur.
b) Koordinatörün bulunmadığı zamanlarda, görevleri Koordinatör adına yürütür. Özel
bir talimat verilmedikçe vekâlet ettiği sürede Koordinatörün, personelin nakil ve ataması
dışındaki bütün yetkilerini kullanır.
c) Koordinatör tarafından verilen işleri, verilen yetkilere göre yürütür.
ç) Personelin nöbet ve fazla mesai cetvellerini düzenler, ilgililere tebliğ eder.
d) Yazışma, evrak kayıt dosyalama ve arşiv işlerinin düzenli yürütülmesini sağlar.
e) İstatistiki bilgilerin sağlıklı tespit edilmesini sağlar, kontrol eder.
f) Personelin göreve devamlarını, imza cetvellerini kontrol ederek devamsızlık
gösterenler hakkında önlem alınmasını sağlar.
g) İstatistikler, çalışma raporları, izinler gibi periyodik faaliyetlerin evrakının
zamanında hazırlanmasını ilgili yerlere gönderilmesini sağlar.
ğ) Envanterlik, etütlük ve ödünç eserler ile müzelerin demirbaş kayıtlarının tutulması,
eserlerin depolanması, tanzim edilmesi için gerekli işlemlere yardımcı olur.
Müze Uzmanı
MADDE 15- (1) Koordinatörlük bünyesinde faaliyet gösteren müzelerin niteliğine
uygun bir uzmanlık alanına sahip olan Üniversite personeli arasından Rektör Yardımcısı’nın
önerisi üzerine Rektör tarafından görevlendirilir.
Müze Uzmanının görev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 16 – (1) Müze Uzmanı,
a) Taşınır kültür varlıklarının müzelere kazandırılması, tasnifi, tescili, envanteri,
katalog fişlerinin düzenlenmesi, sergilenmesi, depolanması, korunması, mekanik temizliği,
tanıtımı, yayımı, güvenlik tedbirlerinin alınmasını sağlar.
b) Koordinatörün görevlendirmesi ile ilmi araştırma yapanlara, Devlet misafirlerine,
gruplara, özel ziyaretçilere müzede ve bağlı birimlerde rehberlik, film ve fotoğraf çekenlere
refakat eder.
c) Müzenin sergi, kurs, seminer, konferans gibi kültürel ve eğitim faaliyetlerinde yer
alır.
ç) Mesleki, ilmi yayınları izler, müzeye kazandırılmasına ve inceledikleri yayınların
diğer uzman personele tanıtılmasına çalışır.
d) Koordinatörün belirlemesi ile sayım, devir-teslim, değerlendirme gibi
komisyonlarda görev alır.
e) Eserlerin sağlık durumunu sürekli izler ve laboratuvarda müdahale edilmesi
gerekenleri idareye rapor eder.
f) Müzenin kütüphanecisi ve fotoğrafçısı yoksa Koordinatörün görevlendirmesi
halinde bu görevleri yürütür.
Eser Bağış Komisyonu
MADDE 17 – (1) Eser Bağış Komisyonu, Özel Ahmet Yakupoğlu Müzesi’nin
envanterine kayıtlı eserlere yenilerinin bağış yoluyla eklenmesi gündeme geldiğinde veya
Koordinatörlük bünyesinde kurulacak müzelere envanterlik eser koleksiyonu oluşturulması
aşamasında koleksiyona kazandırılacak eserleri değerlendirmek üzere alanında uzman
kişilerden ve Yönetim Kurulu’nun önerisi ile Rektör tarafından belirlenir.
(2) Eser Bağış Komisyonu yedi (7) kişiden oluşur ve gerekli durumlarda toplanır.
Eser Bağış Komisyonu’nun görevleri
MADDE 18 – (1) Müzelerin faaliyetlerine yönelik koleksiyon oluşumu, bağış kabulü,
müzelerin koleksiyonuna kazandırılacak eserleri değerlendirmek üzere görüş ve önerilerde
bulunur.
Müzelerde bulunması gereken defterler
MADDE 19 – (1) Koordinatörlük bünyesinde faaliyet gösteren müzelerde;
a) Envanter defteri
b) Ödünç eser defteri
c) Demirbaş kayıt defterleri
ç) Gelen evrak kayıt defteri
d) Giden evrak kayıt defteri
e) Etütlük eser defteri bulundurulur.
Müzeleri tatil günlerinde ziyarete açık bulundurma
MADDE 20– (1) Müze personelinin yeterli sayıda olması durumunda müzeler tatil
günlerinde yönetim kurulunun kararı ile ziyarete açık bulundurulur. Yeterli sayıda personel
olmaması durumunda ise ziyarete açılacak gün ve saatler Koordinatörün teklifi üzerine
Yönetim Kurulu tarafından belirlenir.
Giriş ücretleri
MADDE 21- (1) Kültür ve Turizm Bakanlığı Müze ve Örenyerlerine Girişlerde
Uygulanacak Usul ve Esaslar Hakkındaki Yönergede ziyaretçilere tanınan bazı haklar
Koordinatörlüğe bağlı müzelere de tanınmıştır.
(2) Bunlardan; aşağıda belirtilenler müzelere kimlik/sözleşme göstermek suretiyle
ücretsiz olarak ziyaret ederler;
a) 18 yaş ve altındaki Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı gençler ve çocuklar ile bu yaş
grubundaki öğrenci gruplarına refakat eden öğretmenler,
b) 65 yaş ve üstü Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları,
c) Gaziler ile gazilerin anne, baba, eş ve çocukları ve şehit yakını kimlik kartı sahipleri,
ç) Engelliler (Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı ve yabancı) ile bir refakatçisi, (Görünür
bir engel ve/veya belge ibrazı ile)
d) Zorunlu hizmete tabii er ve erbaşlar,
e) ICOM ve ICOMOS ile UNESCO kartı sahipleri,
f) Yerli ve yabancı basın kimlik kartı sahipleri,
g) Seyahat acentesi sahip veya sorumlu müdürleri,
ğ) Üniversite personeli ve emeklileri ile refakatindeki anne, baba, eş ve çocukları,
h) 8 yaş ve altındaki yabancı uyruklu çocuklar,
ı) Hayat boyu Öğrenme Programı çerçevesinde Comenius Okul Ortaklıkları ile
Erasmus Öğrenci Değişim Programı kapsamındaki gruplar ile bu gruplara refakat eden
öğretmenler (ülkemizdeki muhatapları ile yapılan sözleşmelerini ibraz etmeleri kaydıyla
kimlik ibrazı aranmaksızın ücretsiz giriş olanağı sağlanacaktır),
i) Mülki İdare Amirleri ve en fazla 10 kişi olmak üzere refakatindekiler,
j) Belediye Başkanı ve en fazla 10 kişi olmak üzere refakatindekiler,
k) Koordinatörün en fazla 5 kişi olmak üzere refakatindekiler,
l) Köy ve Mahalle Muhtarları,
m) Resmi görev kapsamında müzeye giriş zorunluluğu bulunan Jandarma Genel
Komutanlığı ve Emniyet Genel Müdürlüğüne bağlı kolluk kuvvetleri personeli,
n) Ticaret Bakanlığı Gümrükler Muhafaza Genel Müdürlüğü personeli olup, kurum
kimliğinin arka kısmında 640 Sayılı KHK'nın 39. maddesi uyarınca "Silah Taşımaya Yetkilidir"
ibaresi yer alan Gümrük Muhafaza Personeli,
o) Millî Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ve özel ilk ve orta öğretim kurumlarında görev
yapmakta olan öğretmenler geçerli kimlik kartlarını ibraz etmeleri kaydıyla,
ö) Ülkemizde görev yapan Büyükelçi, Başkonsolos ile refakatindeki eş ve çocukları,
p) Üniversitelerin Sanat Tarihi, Arkeoloji ve Müzecilik bölümlerinde öğrenim gören
geçerli bir öğrenci kimlik kartı ibraz etmeleri kaydıyla,
r) Yüksek Yargı Organlarının Başkanları ile beraberindeki heyetler,
s) Rektörlük tarafından kendilerine ücretsiz ziyaret izni verilenler.
(3) Yukarıdaki ziyaretçilerin dışında ücretli girişler Kültür ve Turizm Bakanlığı Özel
Müzecilik Kılavuzunda belirtildiği üzere; “Kültür ve Turizm Bakanlığı müzeleri için tayin
edilen azami giriş ücretinden fazla olamaz” hükmü doğrultusunda Koordinatörlüğe bağlı
müzelerde uygulanacak giriş ücretini belirleme yetkisi Yönetim Kuruluna aittir.
Etütlük, envanterlik ve ödünç eserlerin kayıt işlemleri
MADDE 22- (1) Müzelik değerdeki taşınır kültür varlıkları Ayniyat Talimatnamesi
uyarınca Eser Envanter Defteri’ne kaydedilir. Kayıt işleri geciktirilmez. Müzeye giren eserin
envanter işlemi en kısa sürede yapılır. Bilimsel çalışmalar için eserlerin ikişer nüsha ve
fotoğraflı katalog fişleri düzenlenir.
(2) Teşhirdeki eserlerin yerlerini ve envanter numaralarını gösterir bir teşhir planı
hazırlanır.
Eser depoları ve etütlük eserler
MADDE 23- (1) Eser depoları, bulma kolaylığı sağlayacak şekilde düzenli ve tasnifli
olur. Yapılan tasnife göre eserlerin listeleri düzenlenir veya depo yardımcı defteri tutulur.
Müzelik değerde olmadığından envanter edilmemiş, etütlük olarak korunmaya alınmış eserler
de müzeye geliş şekli, yeri ve zamanını gösteren etiketleriyle tasnif edilmiş olarak depolanır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Kadrolar
MADDE 24- (1) Müzelerin personel ihtiyacı, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu’nun
13/b maddesi uyarınca Rektör tarafından görevlendirilecek personel ile karşılanır.
Yürürlük
MADDE 25 – (1) Bu Yönerge, Senatoda kabul edildiği tarihte yürürlüğe girer.
Yürürlükten kaldırılan yönerge
MADDE 26 – (1) 21.04.2022 tarihli ve 2022/15 sayılı Senato toplantısında alınan 115
No.lu karar ile kabul edilen “Müze Müdürlüğü Yönergesi”, bu Yönergenin yürürlüğe girdiği
tarihte yürürlükten kalkar.
Yürütme
MADDE 27 – (1) Bu Yönerge hükümlerini Kütahya Dumlupınar Üniversitesi Rektörü
yürütür.

Son Güncelleme Tarihi: 01 Ağustos 2024, Perşembe